Elektromobilności mówimy: sprawdzam! ENGIE i Misja Zerowa Emisja


Najwyższy czas, aby w temacie elektromobilności przejść od słów do czynów. Ważny krok w tym kierunku wykonało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), inaugurując projekt badawczy Misja Zerowa Emisja. Jest on ukierunkowany na optymalizację miejskiej logistyki i uczynienie jej bardziej przyjazną środowisku. Jest o co walczyć – tylko w Warszawie każdego dnia wykonuje się ponad 20 tysięcy operacji logistycznych z udziałem samochodów spalinowych, przez cały rok dostawcy przewożą ulicami stolicy ponad miliard ton ładunku. Jest to istotny problem w kontekście poziomu zanieczyszczenia powietrza w centrach miast – źródłem ponad 60% zanieczyszczeń jest w tym przypadku ruch samochodowy.

W ramach projektu dostawy do klientów sklepów IKEA i H&M w formule home delivery będą realizowane za pośrednictwem Volkswagena Craftera w dwóch wersjach – spalinowej z silnikiem Diesla i w 100% elektrycznej. Pozwoli to na precyzyjne porównanie wskaźników emisji oraz TCO (całkowitego kosztu użytkowania). Badanie będzie trwało 3 tygodnie, samochody będą pokonywały analogiczne trasy w zbliżonych warunkach. Analizie zostanie poddanych wiele wskaźników, m.in. pokonywany dystans, czas jazdy i jej dynamika, liczba tankowań/ładowań czy spalanie i zużycie energii. Przy założeniu ośmiogodzinnego dnia pracy, każdego dnia zostanie wykonanych ok. 25 tys. pomiarów. Po zakończeniu badania zostanie przygotowany raport końcowy z podsumowaniem wszystkich danych, w tym łącznych kosztów. Zostanie on opublikowany podczas kongresu MOVE (Mobility & Vehicles) w trakcie Międzynarodowych Targów Poznańskich 2019 i będzie zawierał pakiet konkretnych danych porównawczych, które pozwolą kompleksowo ocenić potencjał wykorzystania samochodów elektrycznych w miejskiej logistyce.

Misja Zerowa Emisja to projekt, w którym bierze udział wiele podmiotów. Łączy je wspólny cel, jakim jest promocja nowoczesnych, przyjaznych dla środowiska rozwiązań w zakresie mobilności. ENGIE, światowy lider rozwiązań w obszarze elektromobilności, zapewnia organizatorom projektu kompleksowe wsparcie technologiczne. Eksperci firmy mają bogate doświadczenie – ENGIE zainstalowała już na całym świecie niespełna 60 tys. stacji ładowania pojazdów elektrycznych. – Najlepszą drogą do promocji elektromobilności jest wskazanie korzyści, jakie się z nią wiążą. Projekt Misja Zerowa Emisja zapewni rynkowi konkretne dane dotyczące kosztów użytkowania i optymalizacji ekonomicznej, jaka wynika z wykorzystania samochodów elektrycznych w logistyce. Cieszymy się, że możemy wesprzeć tę inicjatywę naszą wiedzą i doświadczeniem – Janusz Grądzki, Dyrektor Departamentu Nowych Technologii w ENGIE.

Metodologia badania została opracowana przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), który również zajmie się profesjonalną analizą zebranych danych. Urządzenia pomiarowe zostały dostarczone przez jednego z liderów branży car fleet management, firmę Alphabet. Procesem logistycznym będzie zarządzała firma No Limit. Dostawcą ładowarek na potrzeby Misji Zerowa Emisja jest GARO.